måndag 23 november 2009

Kaffe och rikligt med smör

Odin vilar en stund i hundkorgen.
Igår lagade jag en mycket god älggryta. Det tyckte jag var bra gjort dagen efter en fest. Men det var inte det som var det intressanta med grytan, nej, det var att den innehöll kaffe! Oftast tycker jag att man kan gissa hur en maträtt kommer smaka när man läser receptet men igår hade jag ingen aning. Vi blev positivt överraskade. En annan detalj var att man skulle steka köttet i 75 gram smör. För tio år sedan hade jag aldrig gjort det. Då hade jag stekt i en tesked fett med värdelöst resultat. Den ständiga jakten på kalorierna. Nu hade jag i 75 gram utan tvekan. Gud vad skönt det är att vara befriad från fettnoja.

2 kommentarer:

jonna sa...

är det den där underbara grytan med kaffepulver och lite sprit och något mer..........? fantastisk smak. underbart även med TOMTEgröt!

Elina sa...

mums med älggryta! ser fram emot adventsmiddagen lite extra nu när köttbullar står på menyn två luncher och två middagar den här veckan hihi.